پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
انواع منابع آب
نوشته شده در سه شنبه 2 دی 1393
بازدید : 580
نویسنده : ساسان سلیمان پور

منابع آب:

تأمین و توزیع آب در کشورهای در حال توسعه، مسائل مهمی را بوجود آورده است و دولتها را واداشته است تا مبالغ عظیمی پول در راه تأمین آن سرمایه‌ گذاری نمایند. این موضوع بخصوص در کشورهایی که دارای نقاط لم‌یزرع و نیمه‌خشک هستند، حالت جدی‌تر به خود گرفته است. در کشورهایی مثل ایران که تقسیم آب بعلت شکل خاص سرزمینهای آن به ‌صورت غیر یکنواخت توزیع گردیده است، باید سعی شود با اتخاذ بهترین و مدرن‌ترین روشهای علمی و فنی آبهای موجود را طبق قوانین عادلانه­ای در دسترس عموم قرار داد.

97% آبهای کره زمین درون اقیانوسها است و 2% آن یخ زده است. ما آب مورد نیاز خود را از 1% باقیمانده تهیه می‌کنیم که از یکی از دو منبع زیر بدست می آید: سطح زمین (رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و نهرها) و یا از آبهای زیرزمینی.

مهمترین منابع آب در دنیا

    آبهای زیرزمینی (چاه، چشمه، قنات)

    آبهای سطحی (رودخانه، دریاچه، دریا، اقیانوس)

آب های زیرزمینی:

آب زيرزميني (Ground Water) آن قسمت از آب زير سطح زمين است که توسط چاه ها، قنات ها يا گالريهاي زهکشي مي تواند جمع آوري گردد. آب زیرزمینی آبی است که در زیر سطح زمین، درزه‌ها و فضاهای حفره‌ای را در صخره‌ها و رسوبات پر می‌کند. اکثر آبهای زیرزمینی بطور طبیعی خالص هستند. اکثر اوقات، آبهای زیرزمینی سالها حتی قرنها قبل از مصرف دست نخورده باقی می‌مانند. بیش از 90% آب آشامیدنی کل جهان از آب زیرزمینی است.

آب زيرزميني گاهي اوقات صدها سال طول مي‌كشد تا جمع شود. يكي از بهترين مثالها مربوط به صحراي آفريقا مي‌باشد كه آب زيرزميني براي هزاران سال جمع شده و هنوز براي آشاميدن و آبياري استفاده مي‌شود. آب زيرزميني در زيرزمين جائيكه انواع متفاوت‌ سنگ‌ها مي‌توانند به عنوان مخزن عمل كنند، ذخيره شده است. ماسه و ماسه سنگ بهترين مواد به عنوان مخزن مي‌باشند و سفره‌هاي آب زيرزميني بزرگي را در زيرزمين تشكيل مي‌دهند.

مشکلات و آلودگی آبهای زیرزمینی:

به دلیل عدم شناخت صحیح و یا عدم درک میزان آسیب پذیری سریع آبهای زیرزمینی، سهل‌انگاری های زیادی صورت گرفته است. اجازه داده‌ایم که بنزین و سایر مایعات مضر از مخازی زیرزمینی به درون سفره‌های آبهای زیرزمینی نفوذ کند. آلاینده‌ها، از محل‌های دفن زباله یا سیستم های فاضلاب که بطور غلطی ساخته شده‌اند، به داخل آن تراوش می‌‌کنند. آبهای زیرزمینی از طریق زهاب حاصله از مزارع کشاورزی کود داده شده و مناطق صنعتی، آلوده می‌شوند. صاحبان خانه‌ها با ریختن مواد شیمیایی به داخل فاضلاب یا روی زمین، آبهای زیرزمینی را آلوده می‌کنند.

 

سفره­های آب زیرزمینی چگونه تشکیل می شوند؟                                      

بخشی از آب‌های سطحی و آب­های حاصل از بارندگی در اثر نیروی جاذبه وارد محیط خاک شده و به سمت پایین حرکت می‌کنند. جنس سنگ و خاک زمین در میزان نفوذ آب و حرکت آن در داخل زمین موثر است. لایه‌هایی از زمین که ظرفیت بالاتری برای جذب، ذخیره و انتقال آب دارند آب‌خوان نامیده می‌شوند. آبخوان ها مانند یک مخزن، آب را در خود ذخیره میکنند و تشکیل سفره­های زیرزمینی را می دهند. باید توجه داشت که تشکیل یک مخزن آب زیرزمینی، هزاران سال طول می کشد، ابعاد سفره های زیرزمینی از چند ده متر تا چند صد کیلومتر متفاوت می باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


:: موضوعات مرتبط: بحران آب , ,
:: برچسب‌ها: رود خانه " چشمه " قنات "بحران آب ,



تعداد صفحات : 1
صفحه قبل 1 صفحه بعد